Vaak krijg in de vraag of ik weet welk schoenen super hip zijn, of welk kleurtje men op de muur moet
doen om helemaal bij de tijd te zijn. Helaas heb ik daar niet altijd een antwoord op, want dat zijn niet
echt de trends waar ik mij mee bezig houd. Nu hoor ik je al afvragen: “Wat zijn dan de trends waar jij
je mee bezig houdt?” Nou, dat zijn de wat hoger liggende macrotrends, ook wel consumenten- of
markttrends genoemd. Deze gaan over de gewoontes, behoeftes of verandering in onze normen en
waarden.
Wat zijn trends?
Trends zijn er dus in allerlei soorten en maten. Van grote maatschappelijke bewegingen tot kortlopende producttrends en hypes. Voor het gemak worden ze in drie groepen ingedeeld.
• De megatrends zijn grote, langdurige ontwikkelingen die de hele samenleving aangaan. Waarschijnlijk heb je al wel eens van de volgende voorbeelden gehoord; Digitalisering, vergrijzing en de ontwikkeling van megasteden (urbanisatie). Megatrends worden ook wel maatschappelijke trends genoemd en we ervaren ze als vanzelfsprekend. Ze hebben een levensduur van zo’n 10 tot 50 jaar
• De macrotrends zijn trends gericht op de markt en komen voort uit gedrag en behoeftes van een breed publiek. Denk hierbij aan de digital, social en instant gratification (alles zo snel mogelijk tot je beschikking willen hebben). Macrotrends hebben een levensduur van zo’n 5-10 jaar.
• De microtrends sluiten zich in daadwerkelijke producten of diensten die voortvloeien uit innovaties of invulling geven aan hypes en rages. Denk daarbij aan bloggers en vloggers, Pokemon Go en de vegetarische slager. Microtrends zijn korte
termijnveranderingen. De levensduur van een microtrend is tussen de 1 en 5 jaar (hoewel veel Micro trends de leeftijd van één jaar niet eens halen).
Wat kan ik met trends?
Door trends toe te passen op jouw eigen bedrijf, product of dienst kun je een groot voordeel creëren. Macrotrends hebben namelijk een relatief lange levensduur en je richt je direct op iets waar behoefte aan is.
Niet elke trend is geschikt voor jouw organisatie. De trends moeten passen bij je visie, missie en strategie. Daarnaast is het
belangrijk dat je weet waar een trend vandaan komt, tot welke ontwikkelingen ze leiden en op welke doelgroep het van toepassing is. Pas dan kom je erachter of je met een bepaalde trend iets kan of niet. En als je dan dat pareltje gevonden hebt, komt de volgende vraag al bij je op. Hoe pas ik die dan toe?
In de loop van de jaren heb ik een speciale werkwijze ontwikkeld om trends te analyseren en effectief toe te passen. Samen met jou kijk ik graag naar de kansen voor jouw organisatie. Dat kan zowel op het gebied van (voor jou relevante) nieuwe trends als op het bedenken van concepten.
Comments ( 0 )